Tisková zpráva: Novela zákona o pedagogických pracovnících opět zapomíná na sociální pedagogy i školní psychology

22. 3. 2022
EDUin
22

Ministerstvo školství v čele s Petrem Gazdíkem neplní své předvolební sliby.

Praha, 22. března – Ministerstvo školství na konci února představilo novelu zákona o pedagogických pracovnících. Úpravu zákona hned po svém nástupu do funkce sliboval jako jeden z prvních úkolů nový ministr Petr Gazdík. Jím  představená změna ale v důležitých bodech neplní to, co ministr školství slíbil. Úprava například vůbec nepočítá s uzákoněním některých podpůrných učitelských pozic. 

Kompletní shrnutí novely zákona o pedagogických pracovnících ZDE.

Novelu zákona o pedagogických pracovnících ministerstvo školství už jednou připravilo. V minulém volebním období ji nejprve Poslanecká sněmovna schválila, zákon ale neprošel Senátem a znovu se vrátil do Sněmovny, která s ním už ale podruhé nesouhlasila. Kvůli volbám pak novela zákona „spadla pod stůl“. Návrh počítal mimo jiné s udržováním platů učitelů na 130 procentech průměrné mzdy, ke kterému by se stát zavázal, nebo s tím, že se ve školách zavedou stále pozice pro školní psychology a speciální nebo sociální pedagogy.

Současný ministr školství Petr Gazdík novelu zmiňoval jako jednu z priorit při svém nástupu. Stejný cíl má i programové prohlášení vlády: „Legislativně ukotvíme a více zpřístupníme podpůrné pozice na školách do konce roku 2024“. Gazdík o přípravě mluvil už na lednovém kulatém stole, který organizoval EDUin společně se Stálou konferencí asociací ve vzdělávání. Ministr tehdy sliboval, že novela podpůrné pozice (například sociální pedagogy) uzákoní.

„Vláda počítá s tím, že po schválení novely zákona o pedagogických pracovnících se podpůrné pozice ve školách stanou mandatorním výdajem státního rozpočtu,“ uvedl ministr Gazdík. „Kdyby na chleba nebylo, tak na tyto pozice bude muset být,“ řekl.

Aktuální novela ale právě s uzákoněním podpůrných pozic téměř nepočítá. Jediná pozice, která je v zákoně ukotvená, je školský logoped. EDUin upozorňuje, že tato podoba zákona jde velmi výrazně proti tomu, co ministr Gazdík sliboval, co zaznělo na kulatém stole a s čím počítá programové prohlášení vlády. Současná podoba novely jde navíc proti tomu, co je dlouhodobě ve školách potřeba – tedy víc podpůrných profesí. A to jak s ohledem na inkluzi, podporu dětí po covidu, integraci dětí uprchlíků s odlišným mateřským jazykem nebo snižování nerovností obecně.

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Sociální pedagog by nyní měl být víc potřeba než kdokoliv jiný (vedle školních psychologů). Protože děti jsou zcela rozložené po covidu – duševní zdraví totálně v troskách, a navíc tu máme bezprecedentní uprchlickou vlnu z Ukrajiny. Zvažme znovu, zda sociální pedagogy nevrátit do hry.“

Jan Zeman, analytik EDUinu: Ministerstvo návrhem zákona dokázalo, že umí řešit dlouhodobé problémy, například v podobě úpravy požadavků na kvalifikaci u různých učitelských pozic nebo lidí, kteří se na profesi chystají. Nyní je čas upřít pozornost k pomocným profesím, protože třídní učitel nemůže být sociální pedagog, školní psycholog a průvodce žáka v jedné osobě. Prozatímní systém funguje na volnoběh a nechává za sebou žáky, kteří pomoc potřebují.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články